Zimní hrátky s čísly
aneb je ekologičtější jet autem nebo autobusem?
Nějak ten čas letí, v posledním příspěvku jsem sliboval další počítání CO2 zplodin a najednou koukám, že tento díl můžu pojmenovat zimní. Zima sice kalendářně ještě nezačala, ale skoro, a venku sice moc zima taky není, ale určitě brzy bude.Dnes si tedy porovnáme množství CO2, které pustí do ovzduší osobní automobil a autobus městské hromadné dopravy.
Autem po Praze? Vy chabrusáci, verbežníci, ničemové!
Mám nejtypičtější osobní automobil, jaký jen v ČR můžu mít, akorát je poněkud novější než v článku udávaný průměr. A věřte nebo ne, občas s ním i jezdím do práce, což je cesta po Praze poměrně nechutná. Někteří příliš ekosmýšlející by si o mě asi pomysleli věci, ale věřte, že to nedělám z čirého pohodlí, ale mívám pro to různé důvody. A když je nemám, s klidem jedu busem.Cesta do práce je 6,3 km dlouhá a v pátek jsem jí jel děsivých 20 minut, tedy průměrnou rychlostí 18,9 km/h. Běžně se to dá ujet i za 15 minut. Palubní počítač tvrdil průměrnou spotřebu 8,2 litru na 100 km. Obvykle kecá o jednu až dvě desetiny, budiž tedy 8,4.
Jednoduchým výpočtem dostávám, že jsem spotřeboval 0,52 litru benzínu, což odpovídá 1235 g CO2.
Cukem letem hypermoderním autobusem
Dnes, tedy v pondělí ráno, jsem jel do práce pro změnu autobusem. Měl jsem kliku na superhypermoderní vozidlo: Karosa B741. Nic proti němu, byl to hezký kousek v dobrém stavu, nedrnčel, nedělal zbytečný rámus, jel pěkně. Jenom si potřebuji rýpnout do všech bezhlavých zastánců veřejných dopravních prostředků: tenhle kousek byl minimálně 15 let starý, zatímco moje zlé osobní vozidlo nemá ještě ani 3 roky. Na druhou stranu takhle starým kouskem většinou nejezdím; nejčastěji mě povozí tenhle Irisbus.Bohužel spotřeba autobusu není jednoznačně vygůglitelná, ale aspoň z údajů o autobusech různých typů a obecných žvástů na fórech (zde, zde, zde, zde a zde) bych soudil, že spotřeba těch drobečku bude někde mezi 30ti a 50ti litry nafty na 100 km. Vzhledem k té nechutné zarubané cestě bych spíš věřil číslu 50.
Jedu-li autobusem, jdu nejdřív z domu asi 800 metrů pěšky na zastávku, pak ujedu busem 3,9 kilometru a pak ještě tramvají kilometr a pak zase pěšky 800 metrů. Celkem mi to trvá 35 až 45 minut. Jenom pro zajímavost, počítám-li 40 minut cesty, celková průměrná rychlost se rovná 9,6 km/h. Za ty 4 kilometry autobus se spotřebou 50 l/100 km spotřebuje 2 litry nafty, což odpovídá 5234 g CO2.
A automobil opět prohrává, nebo ne?
Ani se nechci pouštět do výpočtu toho, kolik CO2 stojí planetu tramvajová kilometrová část mé cesty, těžba a přeprava fosilních paliv, elektrárny, přenosová soustava, spotřeba tramvaje... třeba někdy příště. Stejně jako v minulém příspěvku je tak automobil méně ekologický než jeho konkurence. Autobus vypustí do vzduchu pouze 4,3krát víc CO2 než auto. Jede-li v autobusu aspoň 5 člověků, dělají již něco pro planetu. Ale přece autem jedu jenom přesně tu trasu, kterou potřebuji. Autobusy toho najezdí spoustu tam, kde je cestující nepotřebují. Kolik kilometrů najezdí autobusy s méně než 5 lidmi? O kolik se změní číslo 4,3, když vezmeme tohle v úvahu?Nakonec je úplně jedno, jestli koeficient ekologičnosti je 4,3 nebo 15. Hlavní problém je v tom, že každý člověk, který se rozhodne nejet autem ale busem, způsobí, že busů bude muset jezdit o trochu víc (= vyplodí více CO2) a autům se pojede o trochu líp (= vyplodí méně CO2). Blábol "nechte všichni auto doma a jeďte MHD" je postavený na hlavu. Čím víc budou lidé jezdit MHD, tím menší bude její ekopřínos oproti autům, a naopak čím víc budou jezdit auty, tím bude MHD vypadat ekologičtěji. Lidé se potřebují přepravovat a ten, kdo jich odveze víc, vypadá jako větší zločinec. Jestli někdy začnou lidé masově létat do práce vrtulníkem, stane se úhlavní nepřítel planety z vrtulníku.
Jak jsem již řekl na začátku, jezdím někdy autem, někdy MHD. Hlavní důvod pro MHD je ten, že mě to stojí daleko méně peněz, než kdybych jezdil pořád autem. Pohodlí cestování není vždycky největší, ale celkově se to dá. A z celého srdce přeji jiným lidem jejich volbu jet autem. Čím více lidí pojede autem, tím lepší (a vlastně i ekologičtější) pro mě bude jízda autobusem.
Odpůrci Vám to rychle roztrhají na elementárních početních chybách: 0,52L benzínu * 750g/l = 390g C8H18 = 328g C = 1204g CO2
OdpovědětVymazatJste o 2 řády mimo, takže doporučuji co nejdříve opravit, jinak Vás ekofašos dají jako odstrašující příklad toho, jak petrolheadi neumí počítat!
Děkuji za upozornění! To je tak, když má někdo technické vzdělání a dělá chyby v základních početních úkonech... Čísla jsem opravil, na myšlence článku to nic nemění, protože stejnou chybu jsem udělal u obou soupeřů, takže výsledný poměr se změnil jen o zaokrouhlovací chybu.
VymazatDěkuji za upozornění! To je tak, když má někdo technické vzdělání a dělá chyby v základních početních úkonech... Čísla jsem opravil, na myšlence článku to nic nemění, protože stejnou chybu jsem udělal u obou soupeřů, takže výsledný poměr se změnil jen o zaokrouhlovací chybu.
VymazatSouhlasím, výpočty jsou mimo realitu. Špatně používáte kalkulačku na odkazované stránce http://ekoblog.cz/?q=emise
OdpovědětVymazatJe to tak, špatně jsem použil kalkulačku. Jak jsem se těšil na výsledek, udělal jsem krok před ním chybu. Inu, chyba opravena, myšlenka zůstává. Díky!
Vymazat